Szerző: vt135 | 2018/07/23

Kicsi a bors, de erős!

Ha visszagondolok, hogyan kezdett el növekedni a mozdonyállományom, majd ennek oldalhajtásaként a (állomási, iparterületi) tolatómozdonyok száma, akkor bizony egy szép, hosszú történet bontakozik ki, amelynek a végén szinte az összes, DR, IV-es korszakban futott dízelmozdony megjelent a gyűjteményemben. A különlegesség mindebben még az, hogy nem is elsősorban a Legyen mindegyik meg! vezérlőelve hajtott, hanem ahogy bővült és bővült a leendő terepasztal mérete, vágányrendszere, állomásainak és iparterületeinek a száma, úgy egyre több vontató üzemeltetése vált szükségessé. Ennek egyik újabb állomása lett a BR 100 / KöF II tolatómozdony beszerzése. És hogy miért pont ez a típus? Mert minden más fajtából már rendelkeztem egy példánnyal!* 🙂 (*Legalábbis amiről tudomásom volt.)

A konkrét ok, amiért igényt tartottam e kis jószágra, az a legutolsó terepasztal-terv Lenz BR 100 KöF II-nagyvasútbővítése volt: mivel két további iparterület jött létre, ezért megvásároltam egy ASF-et (Akkuschleppfahrzeug), amely a kisebb részre kerül majd, míg a nagyobb területre a BR 103-at gondoltam áthelyezni. Így viszont a Gera melletti iparterület vált saját vontató nélkül, így a BR 100-at ide gondoltam honosítani. (Persze  a változatosság kedvéért időnként biztosan cserélgetni fogom a tolatómozdonyokat, de ezt gondoltam alapfelállásnak.)

A KöF II, – később a DR-nél BR 100 – típus története 1932-ben indult. Kifejlesztésében szerepet játszott az igény, hogy egy könnyű és kis méretű mozdonnyal elintézhető legyen a kisebb terhekkel bíró vagonok vontatása, illetve a vontatás ezen típusa gazdaságilag is kedvezőbbé váljon a gőzvontatáshoz képest. További célként jelentkezett, hogy a gépet viszonylag egyszerűen lehessen kezelni, így ne igényeljen nagy szakértelmet, tudást a működtetése. A végeredmény egy olyan megoldást szült, amely során a dízelmotor hajtotta folyadék mozgása hajtja meg a kerekeket – így jött a KöF rövidítés a német Kleinlok mit (Diesel-)Ölmotor und Flüssigkeitsgetriebe kifejezésből (= kismozdony, dízelmotorral és hidraulikus erőátvitellel – köszönet a pontos kifejezésért Szécsy Attilának!)

Lenz BR 100 KöF II-nagyvasút2

A II-es teljesítménycsoport 51-150 közötti lóerőt takar. Az alacsonyan lévő vezérállás és az 1950-es évekig ajtó nélküli, nyitott fülke azt is jelentette, hogy a vezető könnyen kiszállhatott a gépből és maga intézhette a vagonokra kapcsolást és lekapcsolást. Érdekesség, hogy míg a második világháború után a nyugatnémet vasúttársaság még további 700 példányt legyártott (egyre erősebb motorokkal), addig a DR csak egy kinézetileg szinte megegyező, továbbfejlesztett típusból gyártott pár száz darabot, utána átálltak a mechanikus meghajtású V15-tel (későbbi BR 101) induló jármű vonalra.

A folytatásban beszámolok a vasútmodell beszerzéséről és üzembe állításáról.

Folytatás itt: https://vasutmodell.wordpress.com/2018/08/02/extra-szolgaltatasok-mozdonyt-vezetoknek/

Reklámok

Responses

  1. […] előző részben felvázoltam, miért láttam szükségét egy újabb gép, nevezetesen egy KöF II / BR 100 […]


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Kategória

%d blogger ezt kedveli: