Szerző: vt135 | 2015/10/04

A V75 / BR 107 dízelmozdony rövid története

Úgy gondoltam, ezúttal külön bejegyzésben írok beszámolót a DR-es vontatógyűjteményem leendő újabb darabjának történelmi hátteréről. A mozdonytípus, Deutsche Reichsbahn-nál megélt története viszonylag rövid: mivel az 1950-es években a DR még nem rendelkezett nagyobb teljesítményű, saját gyártású dízel tolatómozdonyokkal, ugyanakkor a nem túl gazdaságos gőzvontatású állomási mozgatást mielőbb le akarta cserélni dízelre,  ezért ezt a helyezetet külföldi mozdonyok beszerzésével oldotta meg. A csehszlovák, 4 tengelyes, dízelelektromos, 750 lóerős, T 435.0 típusjelű vontatóból a DR 20-at vásárolt, míg a különböző keletnémet üzemek további 18 példányt szereztek be. A 60 km/órás maximum sebességet elérni képes gépek 1962-től kerültek szolgálatba: elsősorban a lipcsei pályaudvarokon teljesítettek tolatószolgálatot, de munkavonatokat is gyakran továbbítottak.

DR_107_01

Számomra érthetetlen okból (bár a szocializmus működésében ne keressünk értelmes logikát – igaz, sok esetben a kapitalizmuséban sem…) azonban elég gyorsan elkezdték leselejtezni őket, 1984 végére az összes kikerült a DR-es szolgálatból. Gyárak belső vágányhálózatán továbbra is üzemeltek, sőt a leselejtezett gépek egy részét is az NDK üzemei vették át. Számomra azonban a BR 107 nem mint tolatómozdony, vagy mint iparivágányzati gép érdekes, hiszen ezekre a feladatkörökre megvannak már a mozdonyok (BR 100-tól 106-ig tartó széria). A számomra izgalmas rész az, hogy kivételes esetben ezek a gépek “beugrottak” mellékvonali szolgálatra is a BR 110-es helyett – igaz, csak nyáron, hiszen fűtéssel nem rendelkeztek. Az csak külön hab a tortán, hogy a vonatokkal Lipcse térségében közlekedtek, azaz ezzel is passzol majd a gép a terepasztalom világába.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Kategória

%d blogger ezt kedveli: