Szerző: vt135 | 2012/04/01

Digitális világ

Bár hallottam, olvastam ezt-azt a digitális vasútmodellezésről, számomra azonban mindig egy elérhetetlen – bár igazából nem is annyira vágyott – világ maradt. Inkább luxusként tekintettem ezekre a dolgokra, olyan luxusként, amihez már tényleg igen vastag pénztárcával kell rendelkezni. Aztán egyszer találkoztam egy vasútmodellező kollégával, Winky-vel, aki beavatott jobban ebbe a világba. Elmondta, hogy néhány jelentősebb beruházáson kívül (kontroller, booster, mozdonyokba dekóderek), amelyeket nem lehet elkerülni és tényleg jelentősebb összegekbe kerülnek, a többi eszköz költsége már nem olyan magas, pláne, hogy rengeteg dolgot házilag is el lehet készíteni.

Ekkor jöttem rá, hogy amennyiben nem kell a digitális vasútmodellezéshez milliomosnak lenni, akkor azért vannak előnyei ennek az ágnak: jó dolog lehet a fokozatos, rángatásmentes gyorsulás, fékezés, illetve a lejtőn az egyenletes – terhelés szabályozott – sebesség. A kitérők, jelzők digitalizálása pedig nem kötelező, amennyiben nem akarunk teljesen automatizált, számítógép-vezérelt vasútüzemet. Mivel én inkább a manuális üzemeltetés híve vagyok, ezért számomra ez nem fontos, sőt nem is kívánatos, úgyhogy ezt a részét meg is tudom majd spórolni a dolgoknak. Akárhogy is van, egyelőre mindez szintén csak elméleti kérdés – a megvalósítása majd akkor indul el, ha már a végleges terepasztal kiépítésre, a vágányok pedig lefektetésre kerülnek.

Reklámok

Responses

  1. nekem is digitális a pályám. azért, mert nem akartam szakaszolással, meg e-félékkel bajlódni, viszont a “több mozdony egy időben különböző irányokba” tehát a JÁTÉK csak így valósítható meg. a kitérőket én is kézzel állítgatom.
    jelenleg úgy gondolom, soha sem lesz számítógépre kötve pályám, dehát eleinte személyszállító vonatokat se’ akartam… 🙂

  2. Jól hangzik!
    Hát igen – vasútmodellezésnél kiemelten – soha ne mond, hogy soha. 🙂

  3. […] Uncategorized | Címkék: BR 120, Gützold, LED, Szergej « Digitális világ Új Piko BR 118-as vásárlása […]

  4. Ma már nem igazán luxus a digitális vasútmodellezés, főleg, hogy analóg fronton alig kapható újonnan gyártott komoly trafó (az alapkészletekhez adott szabályzók nem rosszak, de megvannak a korlátaik).

    Annyiban vitatkoznék, hogy ma már nem igazán drága elkezdeni a digitális modellezést. Igen, vannak profi rendszerek, amik 100e Ft feletti árban kaphatóak, de nem feltétlenül szükségesek, alap dolgokkal is jót lehet játszani.

    Kétségtelen, hogy drágább az egész, mint az analóg modellezés, ha hozzáveszem, hogy egy alap analóg pálya kiépítése mennyi plusz időt igényel (szakaszok bekötése, szigetelő papucsok ára, stb.), akkor is drágább még a digitál, viszont élményben sokkal jobb.

    Egy alapkészletből bontott, új, újszerű vagy használt központ, kézivezérlő és táptrafó, márkától függően 12-25e Ft között beszerezhető, vagy kiárulható egy alapkészlet is.

    Csak megerősíteni tudom, hogy nem szükséges a váltók, jelzők digitalizálása, az dobja meg nagyon a költségeket. A váltók analóg módon továbbra is prímán üzemeltethetőek, a jelzők vezérlése is megoldható ötletesen (szabad jelzés adása kézzel, vörös jelzésre visszaejtés foglaltság érzékeléssel). A vonatbefolyásolás pedig nem lett egyszerű a digitál alatt sem, sőt, talán problémásabb is.

    Ami viszont nagyon dühítő tud lenni, ha egy mozdony digitális dekóderrel rángatva indul vagy áll meg, esetleg úgy is halad. Analógnál egyértelmű volt a diagnózis: valahol kosz van, akár a sínen, akár a motor kommutátorán, esetleg érintkezési hiba vagy elkopott a szénkefe.

    Digitális modellezésnél ez előzőeken túl (amik részben látszanak a fényszóró villogásán), lehet oka, hogy a dekóder nem passzol a motorhoz vagy csak a beállításai nem jók. És utóbbi esetben elég időigényes kikísérletezni, hogy melyik paramétert és milyen értékre kell állítani…

    • Köszi az infókat! Ha eljutok eddig a pontig, hasznosítani fogom. 🙂


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Kategória

%d blogger ezt kedveli: