Szerző: vt135 | 2011/07/07

A Städteexpress vonatok története 2.

Az új szolgáltatás azonban csak részben cserélte le Az Ex 136-os járat Berlin-Schwerin vonalon (1979)a korábbi Städteschnellverkehr járatokat, a többi továbbra is járt – néha hasonló napszakban, néha ettől eltérőben. Az új, Städteexpress vagonok alul narancssárga, felül bézs (beige)  színezést kaptak és mind az első osztály, mind a másodosztály 6 üléses fülkékkel rendelkezett. Később, a Z2-es kocsitípus megjelenésével a másodosztályon a szokásos 8 üléses változat nyert teret.

Az üléseket textil helyett műbőr borította és az első A Stadtexpress vonatok listája egy korabeli reklámplakáton (1986)osztályon szőnyeg fedte a padlót. Természetesen a “luxusért” felárat is kellett fizetni: helyjegy nem, viszont pótjegy kellett. A vonatok megjelölése is tükrözte a különbséget, ugyanis D helyett Ex-szel kezdődött a nevük (pl. D 504 helyett Ex 175) . Keletnémet viszonylatban ezek a vonatok valóban gyorsnak számítottak, így a leggyorsabb, Berlin-Schwerin viszonylat 98 km/órás átlagsebességet produkált, amivel a leggyorsabb vonatnak számított (a leglassabb Berlin-Meiningen viszonylat sebessége viszont csak 66 km/óra volt – kevésnek hangzik, bár érdemes lenne utánanézni, mennyi ma a MÁV vonatok átlagsebessége…). A szerelvénybe soroltak még egy Mitropa étkezőkocsit, vagy büfékocsit is, amely szintén narancssárga festéssel rendelkezett.

A köznyelv többféleképpen is hívta ezeket a Az Ex 151-es járat a Berlin-Erfurt vonalon (1986)vonatokat: a sok pártfunkcionárius, és üzletember utasa miatt “nagykutya-gyorsítónak” (Bolzenbeschleuniger), a színe alapján pedig “banán-vonat”-nak, illetve “narancs-vonat”-nak. Húzóerőként a BR 118-as, és BR 130-as, BR 132-es dízelmozdonytípusok szolgáltak, majd a vonalak egy részének villamosítása után a BR 211-es, 243-as, és 250-es villanymozdonyok is részt vettek a vontatásban.

Az (német) Egyesülés után 1991/92-ben a Städteexpress járatok egy részét beolvasztották a gyorsvonatok közé, a többit pedig megszüntették. A vasútmodellezők körében viszont tovább él… A használt Städteexpress vagonok elég ritkák – itthon nem is igen láttam eladásra meghirdetve -, mégis érdemes begyűjteni egy szerelvényhez valót annak, aki keletnémet vasúti világot modellez, hiszen egy különleges, NDK viszonylatban ‘elit’ vonatot tud belőle összeállítani.

Reklámok

Responses

  1. Továbbra is köszönet érte, viszont ha már megbíztál, picit kutattam én is. 🙂 Mi a helyzet a gőzvontatású Städteexpresszug-okkal? Pl. ebben a topikban látható egy BR 01-es által vontatott szerelvény: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3149137 Érdemes megnézni a témanyitó úriember nevét is – gondolom, neked is ismerős. 🙂 Amúgy ha jól hámoztam ki, ez csak egy nosztalgia-járat volt, de németből nem vagyok valami erős…

  2. Gőzmozdonyok nem húztak Städteexpress-eket. Amelyeket látni képen, azok Sonderzug-ok, azaz különvonatok voltak. Viszont jól tetted, hogy kutattál. 🙂


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Kategória

%d blogger ezt kedveli: