Szerző: vt135 | 2009/12/10

424-essel utaztam

Akkor most a hatásvadász főcím után rögtön finomítok is: tehát a költői kép valójában azt jelenti, hogy a 424-es vasútmodell klub kiállításán jártam. 🙂 A kiállítás ezúttal a megszokottól eltérően nem a Lurdy házban, hanem a Camponában talált helyet magának. Ennek oka rendkívül prózai: a Lurdy annyira pofátlanul magas összeget kért volna bérleti díjként, hogy kénytelen volt a klub gyorsan váltani.* A sietség okán a kiállítás elhelyezése sem sikerült tökéletesre: csak két külön teremben tudták elhelyezni a terepasztalt és a modulokat, valamint utóbbiak sem fértek be teljesen, de erről majd később.

A látvány azonban így is kiemelkedő lett: elsőként, a bejáraton átjutva a Z méretű modult vehettem szemügyre. A mintegy 15 m hosszúságú, analóg működésű komplexum – kicsinysége ellenére  – igen részletes és hangulatos volt. Hegyek-völgyek, városok, középori vár, mozgó kötélvasút, mozgó platójú dömperek (!) színesítették az összképet. Hanyagsággal, figyelmetlenséggel, félbehagyott munkával egyáltalán nem találkoztam. Egy-két fejleszthető-javítandó apróságot vettek észre kritikus szemeim, ezek viszont bőven belefértek a kellemes összképbe.

Ettől a modultól tovább lépve jutottam el a H0-ás szekcióig. Ez a részleg méreteiben még nem olyan óriási (illetve hát ez is relatív, hiszen tényleges méretben nagyjából akkora volt, mint a teljes Z-s rendszer 🙂 ), mindössze 4 modulból valamint 2 fordítóból áll. A fejlesztés viszont folyamatos, így további modulok megjelenése várható, az eddig elkészültek részletessége pedig fantasztikus! a meghajtás digitális és ezen a pályán kifejezetten odafigyeltek arra a készítők, hogy egységes arculatot – jelen esetben DB-st – adjanak a modellvasúti világnak. Vagyis mind az épületek, mind a kiegészítők, mind a vonatok DB-s üzemben használatosak voltak. Külön kiemelendő az eddig elkészült egyik fordító, amelynek tetején, a hegyen egy komplett kastély-dioráma díszeleg, annak minden kellékével: úttal, kőkerítéssel, parkkal, szőlőssel, kiegészítő épületekkel.

Nem tudom egyébként, e modul volt-e rá ilyen hatással, mindenesetre miközben elmélyülten tanulmányoztam a látványt, mögöttem egy fiatal női hangot hallottam meg, aki épp azt magyarázta valakinek, hogy ilyesmi építésével ő is szívesen töltené az idejét. “No” – gondoltam magamban – “biztos a mellette álló barátjánál akar ezzel a dumával bevágódni.” Meglepetésemre viszont, mikor hátrafordultam egy legalább tinikorú lányt láttam, aki a szüleinek mondta mindezt! Tehát uraim (hölgyeim), vannak itt még kérem meglepetések! 🙂

A másik teremben vehettem szemügyre a TT-s asztalt. Ez részben digitális, részben analóg vezérléssel működött. Különlegessége, hogy megvan már 20 éves és bár látszik rajta itt-ott, hogy nem ma kezdték el építeni, a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően mégis igen hangulatos kis terepasztal került a szemem elé. A kiállítók figyelmességének köszönhetően itt a látogatók akár irányíthatták is a vonatokat, míg a kisebbek számára a terem másik részében található hatalmas favonatos pálya nyújtott felhőtlen szórakozást.

Mindezek, illetve némi pihenő után (egész fárasztó tud  lenni a modulok, terepasztalok kigúvadt szemmel való vizslatása) visszatértem a tett színhelyére az első terembe és nekiálltam megismerkedni az N-es modulrendszerrel. Ennek méretei brutálisak: 52 m volt kiállítva (a teljes hosszúság 75 m, de sajnos ennyi nem fért be a szobába). Vezérlése analóg. Szerencsére itt sem nagyon akadtam igénytelenség (üres, fapados modul-elemek, házak üres helyei, stb.) nyomára, bár persze ekkora területen azért mindig találni olyat, amibe bele lehetne kötni.

Engem igazából csak az zavart, hogy miért kell két olyan modult egymás mellé tenni, ahol az egyiken minden felirat magyar, a másikon pedig minden felirat német (lásd még: magunk beleélése a vasúti fantáziavilágba – téma)?Cserébe viszont igen változatos, és nagyon sok apró részlettel színesített világot csodálhattam meg. Láthattam a híres, nevezetes székesfehérvári mozdonyszínt immár élőben is, valamint egy szépen kialakított kikötőrészletet, iparvágányokkal, tolatómozdonnyal, híddal. További kedves kis momentum volt a hegyvidéki forduló is, itt ugyanis a körbefutó, visszaforduló fővonal mellett egy hegyvidéki mellékvonal is üzemelt, a fővonaltól független, folyamatos közlekedéssel.

Megemlítendő még a kamerás vonat, amely képét egy TV-n lehetett követni, valamint a hangszórókon keresztül időnként megszólaló konferálás is, amely további érdekességeket mesélt a kiállításról. Mindent összevetve meg vagyok elégedve a 424-esek bemutatkozásával: a 600 Ft-os belépő még elviselhető, a bemutatott asztal és modulok szépek, igényesek. Persze mindig van hová fejlődni, így remélem, hogy a klub is ez az utat járva, képes lesz további újdonságokkal elkápráztatni a vasútmodellezés iránt érdeklődőket. Végezetül pedig még egy pár kép az N-es modulrendszerről.

*Kiegészítés a plázák hozzáállásához: számomra elképesztő (bár az abszurdisztáni viszonyok közt nem meglepő…), hogy egy pláza hogyan kérhet pénzt azért, hogy egy vasútmodell kiállítás odatelepül, hozva magával az érdeklődőket, potenciális vásárlókat?? Magam is emiatt ott ebédeltem, illetve pár apróságot is vásároltam, szóval tuti, hogy megéri mindez a bevásárló központnak, ráadásul így nem kéne belépődíjat sem szedni. Dehát a földhöz tapadt, egyoldalú financiális szemléletű emberke fejébe, aki ezt a döntést hozta, nyilván mindez nem fér bele… Számomra ez azért is érthetetlen, mert a pláza számos egyéb “karácsonyi” rendezvényt, programot, játékot szervezett, és feltételezem, például a fellépő zenekar sem fizetett azért, hogy a helyszínen előadhasson… Nem baj, majd talán egyszer a MÁV feltámadása után létesül egy olyan helyszín, ahol kizárólag vasútmodell klubok állíthatnak ki – a MÁV szponzorálásával és dicsőségére.

Reklámok

Responses

  1. […] remek vétel A 424-es klub kiállításán decemberben rátaláltam a hőn áhított VT 135 motorkocsihoz csatolható, számomra hiányzó […]

  2. […] is órákra le tudta kötni a látogatókat. A másfél éve, Camponában megtekintett, 424-es klub kiállítására szintén megérte ellátogatni. (Bár mondják azt, hogy viszonylag kevés az újdonság, ha minden […]


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Kategória

%d blogger ezt kedveli: