Szerző: vt135 | 2009/10/26

Drezdai kalandok II. – a városban

Drezda egy kicsivel több mint félmilliós lakosú város. Területének 62%-a zöldterület – azt hiszem, ennyinek Budapest is örülne… A gépjármű közlekedés nem elviselhetetlen: a történelmi belváros területének jelentős részéről ki vannak tiltva, vagy erősen korlátozva vannak, de másfelé sem találkoztam 4-6 sávos “belvárosi autópályákkal”. Természetesen a közlekedési morál, illetve a hangulat is más – nem jellemző az idegbaj, az örjöngés, a dudálgatás, hanem mindenki igyekszik úgy eljutni a céljához, hogy közben másoknak is lehetőséget adjon erre.

Drezda összesen 13 villamosvonallal rendelkezik. Alacsonypadlós villamos, és megálló, menetrendi kijelzővelÁllítólag jár még néhány Tátra villamos – nem az a fajta, mint nálunk -, de a gépek többsége már korszerű, alacsonypadlós típus. Érdekes módon, ezeknek a belsejét sikerült – a Combinokkal szemben – mindennapi használatra alkalmasan kialakítani: 3 sor ülés van (2+1), az ülés sorok között el lehet férni, és a kerekesszékeseknek, babakocsisoknak, kerékpárosoknak sem kell beverekeni magukat a villamos közepébe, mert az ajtóhoz közel van a számukra fenntartott hely. (Nos, igen: kerékpárral minden tömegközlekedési járműre fel lehet szállni – ha van hely -, amennyiben pedig havibérlettel rendelkezünk, a kerékpár szállítása ingyenes.)

A villamosok többsége átlagosan 10 percenként jár – igaz nincs is akkora forgalom, így szinte sosem tömöttek a járművek. Számunkra meglepő lehet, ott azonban természetes, hogy egyes vonalak túlmennek a város közigazgatási határán. Van olyan vonal, amely hosszú szakaszon egy vágányon közlekedik (bár itt a követési idő fél óra). A megállók egymáshoz képest viszonylag távol vannak, ellenben a villamosok gyorsan közlekednek. Ennek okai az automatikusan záródó ajtók (amennyiben érzékeli, hogy már senki sem közlekedik, magától becsukódik), a kiváló állapotú sínek, illetve az, hogy a vezetőknek nem kell attól rettegniük, mikor áll/fordul keresztbe előttük egy gépjárműves vadbarom… Egyedüli negatívumként a járműveken található nagyméretű, sokszor a villamos sárga festését teljesen ellepő reklámokat említhetem, ebben remélem nem követjük majd a “Nyugatot”.

Pedig a vágányok általában nincsenek elkülönítve a gépjármű sávoktól, sőt előfordul itt is, hogy közösen használják a villamossal. A város belsőbb részén a megállókban a kijelzőkön láthatóak, hogy az adott járat hány perc múlva érkezik meg (ha buszmegálló is, akkor a buszok beérkezési ideje szintén szerepel) – és meg is érkezik!. A villamosok többsége éjszaka is közlekedik, átlagosan 50 percenként.

A villamos közlekedés mellett nem szabad Egy volt keletnémet BR 250-es immár DB számozással, és festésselmegfeledkezni az S-Bahn hálózatról sem, amely valahol a HÉV, és a vasút között helyezkedik el. Szintén gyakran, és gyorsan jár, viszont a városon túl sokkal messzebbre visz, mint a villamos járatok. Modern, emeletes vagonokkal közlekedik, amelyeket általában a volt keletnémet BR 250-es, kiváló minőségű, és nagy teljesítményű villanymozdonyok húznak. A pontosság magától értetődő, a késés meglehetősen ritka. A vagonok tiszták, jegyet interneten, pénztárban ( ha van), automatában, vagy az S-Bahnon is lehet vásárolni.

A hetibérlet ára megegyezik a budapesti S-Bahn, emeletes kocsikkalárával (csak ugye a bérek min. 4-5-ször magasabbak…), és ha a városon kívülre akarunk utazni, akkor is igen kedvezően van megszervezve a rendszer, mert egy-egy térség egységes közlekedési szövetséget alkot, így, ha mondjuk északkeleti irányba utazva szeretnénk megnézni a moritzburgi kastélyt, akkor nem kell jegyet venni az összes járatra, hanem elég mondjuk csak egy kiegészítő napijegyet venni, amivel abban a közlekedési szövetségben/térségben minden járatot igénybe vehetünk.

Végül megemlítenék még egy helyi A Nagy Kékség messziről...különlegességet, amely “Európa leghosszabb villamosa” nevet viseli (a bp-i Combino csak a leghosszabb személyvillamos): a drezdai tehervillamosokat! Mivel a Volkswagen gyár üzeme a város belső részén található, így – ahelyett, hogy dübörgő-füstölgő kamionokkal oldották volna meg… – a tehervillamosok szállítják a szükséges alkatrészeket. Meglepő módon ezek érkezési ideje is szerepel az állomások menetrendi kijelzőin. 🙂 Nem tudom, a képek mennyire adják át, de valóban méretes jószágról van szó, látványos, ahogy komótosan elgurul mellettünk.

Közelebbről...Oldalról...Távolodóban.

A folytatásban Moritzburg állomásról, a keskeny nyomközű vasutakról, a drezdai közlekedési múzeumról, a drezdai pályaudvarról és a hazautazásról fogok írni (aztán természetesen visszatérünk  a keletnémet vasútmodellezésemre! 🙂 )

Reklámok

Responses

  1. […] ajánlom mindenkinek a figyelmébe, aki még nem olvasta! Az egyes részek megtalálhatóak itt, itt, itt, itt és […]


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Kategória

%d blogger ezt kedveli: