Szerző: vt135 | 2009/09/07

Jó alakú alakjelzők

Ahogy lassan bővült a terepasztal pixc0280berendezése, egyre inkább aktuálissá vált a jelzők beszerzése is. Ezen a téren elég szűkös ismeretekkel rendelkeztem: a régi, gyerekkori asztalomon állt néhány TT-s, H0-s alakjelző, és itt véget is ért a történet. Ezért első lépésben utánanéztem a neten, hogy egyáltalán hová, milyen jellegű, fajtájú jelzőt kéne beüzemelnem. Viszonylag hamar sikerült tisztáznom, hogy nyugodtan állíthatok bárhová a terepasztalomon alakjelzőket , hiszen a mellékvonalon egyértelmű a jelenlétük, de egy fővonali kisvárosi állomásnál is bátran elfogadható megoldásként jöhet szóba.

Másfelől az is egyértelművé vált, hogy igencsak oda kell figyelnem, mit vásárolok: ugyanis a lámpás jelzők esetében a keletnémet vonalra nem alkalmasak a MÁV-os, vagy DB-s (nyugatnémet) jelzők, mert a DR-nél más fajtákat használtak. Ugyanakkor az alakjelzők esetében a német, osztrák vasúti jelzők sok esetben megegyeznek. Végül úgy döntöttem, hogy a mellékvonalon alakjelzőket fogok használni, míg a kisvárosi állomáson, illetve a bevezető vágányokon lámpás jelzőket. A mozdonyszín, és a tároló-rakodó vágányok kivezetéséhez pedig ideálisnak tüntek a tolatásjelző alakjelzők.

A keletnémet gyártású alakjelzők pixc0279szerencsére mind ebay-en, mind a magyar piacokon elérhetőek, és bár nem mondhatóak különösebben olcsónak, de még a megfizethető kategóriában szerepelnek. A használt állapot viszont ezeknél a különösen sérülékeny eszközöknél bizony ténylegesen azt jelenti, hogy sokszor szükség van utólagos javításra – szerencsére az ilyen apró szerelgetések eddig sem kedvetlenítettek el.

A vásárlás-vadászat eredményeképpen végül sikerült 2-2 alakjelzőt szereznem a mellékvonali állomás két vágányára, egy továbbit a mellékvonali becsatlakozásához, valamint 3 tolatásjelzőt, amit a mozdonyszín, a kisvárosi állomás rakodója, valamint a fűrészüzem kijáratához jelöltem ki. Elképzelhető, hogy további egy-két példányra lesz még szükség. A lámpás jelzők kérdése egy külön küldetés témáját fogja képezni, hiszen ezekből jelentős számúra lesz szükségem.

Reklámok

Responses

  1. Szia!

    Ha nem haragszol meg, itt egy kicsit közbekotyognék! Persze lehet, hogy hülyeséget, így nyitott vagyok a kiigazításra.
    A terepasztalodról készült utóbbi fényképeken úgy láttam, hogy a mellékvonali állomásod állomásépület felőli vágányának a fűrészüzem vágánykiágazása felé eső végén nem a megfelelő jelzőt telepítetted! Ide kétfogalmú, egykaros jelző szükségeltetne szerintem.
    A másik, hogy az általad említett tolatásjelzőket a katalógus ‘feltolási jelzőnek’ említi, ami szerintem a magyar ‘gurításjelzőnek’ felel meg.
    Az alak-tolatásjelzőket 57111/519/4 számon említik a PIKO katalogusok.
    Kérlek, ne vedd kötözködésnek, amit írtam, ráadásul ténylegesen csak a MÁV jelzésrendszerét ismerem, a német vasutakét csak saccolgatom az eddig látott terepasztaltervek és képek alapján..!

    Üdv: smnks

    • Szia! Dehogy haragszom, szeretem az építő jellegű kritikákat, hozzászólásokat. Utána fogok azoknak nézni, amiket írtál, és majd reagálok is rá. Üdv, Dani

      • Szia! Akkor még ide írnám, hogy úgy látom, a német vasútnál az alak-kijárati jelzők is adnak ‘sebesség jelzést’ (a MÁV-val ellentétben).
        Tehát:

        -“Szabad max seb.” =egy kar rézsútosan fölfelé. Ilyenkor a vonat csak ‘egyenes állású’ váltókon halad ki!

        -“Szabad csökkentett seb.-gel” =két kar rézsútosan fölfelé. Ilyenkor a kihaladó vonat ‘kitérő irányban’ álló váltókon keresztűl jár ki!

        Ahol csak az első verzió lehetséges, oda kétfogalmú, egykaros jelzőt kell telepíteni, ahol csak a második verzió, oda kétfogalmú, kétkaros jelzőt (úgy tudom, ilyet nem gyártottak az NDK-ban), ahol mindkét verzió lehetséges, oda háromfogalmú, kétkaros jelző szükséges.
        Kétfogalmú, kétkaros jelző helyett (ilyen NDK gyártmány nem lévén) telepíthető háromfogalmú, kétkaros jelző is, csak ilyenkor az “egy karral szabad” kapcsolási verziót nem kell bekötni.

        Természetesen várom Attila, vagy mások szükséges pontosítását is!

  2. Csak megerősíteném az elöttem szólót. A képen látható jelző gurításjelző. Tehát gurítódomboknál használják a gurítás irányítására.
    Tolatásjelző a német vasúton az úgynevezett várakozás helye jelző, illetve a vágányzáró jelző. Elöbbit a piko nem gyártja tudtommal. Ez a jelző egy dupla v (w) betű alakú, sárga színű jelzőtábla, utóbbit a piko is gyártja alakjelző változatban. Ez egy fekete doboz, amelyben egy fekete vízszintes sáv fordul el 45 fokos szögben. Feltételezem ezt rejti az a katalóguszám, amit a kolléga említ bejegyzésében. Remélem segítettem.
    Üdv. Attila

    • Sziasztok!

      Igen, az általam említett katalógusszám az ún. ‘Vágányzáró jelzőt’ jelenti!

  3. Ja most néztem a képet, a jelző dobozán a kép közepn a két főjelzőközött egy vágányzárójelző látható!

    • Szia! Köszi az észrevételt! Namármost akkor viszont a kérdésem az lenne, hogy milyen jelzőt tegyek a következő helyekre: 1., mozdonyszín kijárata az (kisvárosi) állomási vágányokra 2., árurakodó kijárata az állomási vágányokra 3., ipartelepi kijárat a nyílt vonalra mellékvonalon.
      Mert lámpás jelző tuti nem kéne, és egy 1-2 karos alakjelző is erős túlzás lenne (legalábbis magyar vasutas ismerősöm szerint). Tehát akkor mit kéne? Ja, és nyilván DR vasútüzemben felhasznált típusú. Üdv, Dani

      • Dani, a mellékvonali ipartelep (fűrészüzem) nem az állomás része? Mert ha igen, akkor szerintem akár tolatásjelző nélkül is hagyható…

  4. Akkor az árurakodónál és a mellékvonalon a várakozás helye jelzőt javaslom. Az pont megfelel az igényeidnek. Ezeket könnyen sk is el lehet készíteni nem világít, nem mozog. Ezeknél a jelzőknél a tolatást végző személyzet jelzésére haladhat tovább a vonat.
    A kisvárosi állomáson a mozdonyszín kijáratához vágányzáró jelzőt tennék (esetleg az árurakodóhoz is). Ha karos jelzőket használsz egyébkén főjelzőként is akkor olyat, de kapható fényjelző is.

    • Attilával egyetértve annyit tennék hozzá, hogy a Vaterán is gyakran kínált PIKO H0 vágányterv-füzet is csak a ‘Vágányzáró-jelzőt’ használja tolatásjelzőként, mivel gurítódomb nem szerepel egyik tervben sem, ‘Warte-signal’-t (ha jól mondom?) pedig vszínűleg csakugyan nem gyártott az NDK modellgyártó.
      Viszont, ha a fővonali állomásra fényjelzőket tervezel, akkor nem tudom, “összefér-e” az alak-tolatásjelzőkkel? A MÁV-nál pl. nincs keveredés állomáson belűl!

      • Köszönöm mindkettőtöknek az információkat, tanácsokat, javaslatokat! Indítottam egy fórumot( lásd oldalt a linkek között), ha lesz időm, át is másolom a hozzászólásaitokat is, és akkor ott kényelmesebb formában tudunk a különböző vasútmodelles témákról eszmét cserélni. Üdv, Dani

  5. […] (jelzők) az éjszakában Míg a karos alakjelzők problematikája viszonylag könnyen megoldódott, a lámpás jelzők, vagy fényjelzők már sokkal […]


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Kategória

%d blogger ezt kedveli: